Klik her for at komme retur til startsiden  HavkajakBogen.dk 
Udstyr Teknik Sikkerhed På tur Turforslag Indhold Søg

  Rep af plast

HavkajakBogen.dk
     på
Facebook

Startside
Op

Syntes du om disse sider, vil jeg blive glad, hvis du deler link og fortæller dine venner om HavkajakBogen.dk.
Husk også at melde dig ind i Facebook gruppen.

HavkajakRejser.dk
Lær at ro havkajak hos Danmarks mest erfarne udbyder af kurser og ture i havkajak - Også mange ture for mere erfarne samt "fyraftensture" ved Charlottenlund strand.

Kano & KajakButikken
Kajak.dk

Vel nok Danmarks største udvalg af kajakker og tilbehør - og personale der selv har erfaring fra vandet.
Mange tror det er umuligt eller vanskeligt at fikse et hul eller en revne i en plastik kajak. Men det er slet ikke så svært.

Metoden her kan bruges på stort set alle moderne typer plastik, men er lidt svær at få pæn på kajakker med en "sandwich" konstruktion - men det kan sagtens lade sig gøre.
Metoden herunder kan både bruges til at lave evt. flænger i kajakken, eller lappe egentlige huller.
Typisk som følge af udstyr der skal fjernes eller flyttes, men også hvis man er meget uheldig og padler på meget skarpe ting som f.eks. søm eller lign.

Første billede viser en bagende hvor beslaget der holder roret har lavet en skade på plasten, som følge af at kajakken blev "tabt" fra taget af en bil og det var roret der måtte tage fra.
Flængen smeltes sammen med en almindelig loddekolbe, hvor det er en fordel at smelte ved så lav varme som muligt, så plasten smelter sammen i dybden.

På billedet th. er flængen blevet lappet sammen.
I første omgang er plasten varmet så meget op med loddekolben at plasten er blevet helt blød og smeltet sammen. Derefter er der glattet ud. Igen ved hjælp af loddekolben.
Hvis skaden ikke er et sted på kajakken hvor der er særlig stor belastning, vil reparationen være færdig og kajakken er klar til brug igen.
I dette tilfælde er skaden dog sket et sted, hvor der er ganske store belastninger. Blandt andet når roret trækkes op eller ned. Derfor skal der forstærkes lidt.

Det gøres ved at der skæres en stimmel plast af fra cockpitkanten, eller et andet sted hvor det ikke har nogen væsentlig betydning at man fjerne en smule materiale.
I mange tilfælde vil man også kunne lave en eventuel forstærkning fra indersiden.
På samme måde som da flængen blev smeltet sammen, lægges nu lidt ekstra plast oven på, som en forstærkning.
Brug igen lav varme, og lad plasten på kajakken og lappen/forstærkningen blive rigtig blød, så de kan smelte godt sammen.
Den færdige "lap".

Hvis det er et område der ses, og du godt vil have en pæn overflade, kan du varme lidt mere og evt. glatte ud med en træklods, mens plasten stadig er blød og let at arbejde med.
I dette tilfælde spiller det ingen rolle, hvordan det ser ud, så det gør jeg ikke mere ved.

Egentlige huller kan også fint lappes med hele stykker plast der smeltes fast på samme måde.

Næste opgave er at forhindre skaden i at komme igen. Her er der et beslag med en lidt skarp kant, som lige rundes på en slibemaskine inden det skrues fast igen.
Beslaget til roret monteres helt som før.

Herefter kan roret sættes ned over og virke som før, med en vandtæt og meget holdbar "lapning"


Send e-mail til jakob@farout.dk med spørgsmål eller kommentarer om dette Websted.
Har du spørgsmål omkring havkajak, så skriv på vores Facebook gruppe, her har alle mulighed for at se dit spørgsmål og give dig svar.
Copyright © 2009 HavkajakBogen.dk
Alle tekster og billeder på HavkajakBogen.dk tilhører HavkajakBogen.dk/Jakob Hertz og må IKKE benyttes til brug hverken på andre hjemmesider eller print i nogen form uden skriftlig tilladelse fra forfatteren samt tydelig kildehenvisning.
Senest opdateret: 10. august 2016
Se også vores websider om:
WhiteWater kajak og Telemarkskiløb

Samt på FarOut's gruppe på FaceBook, hvor der vil være særlige tilbud om kurser, ture, udstyr, event m.m.